tiistai 15. heinäkuuta 2008

Piteå 11-13.07.2008

Teksti:Pepe
Kuvat ja videot: Pertti S.

Pitkä viikonloppu takana Piitimessä. Ohessa pikku katsaus mitä tuli hommailtua.

Perjantaina aikainen startti tallilta ja letkassa mukana myös Jukka ja Joni. Tornion S-Marketista ruokatankkaukset ja nokka kohti Piitimeä jonne saavuttiin joskus puolen päivän kieppeissä. Tämän vuoden kisassa oli kaikkien aikojen osallistujaennätys eli listoilla 283 tiimiä. Varikkopaikka olikin näppärästi 1.6 kilometrin päässä line upista ja maksetuista sähköistä ei tietoakaan.



Pikapuhelu Keminmaahan ja saimmekin seuraana aamuna Nilsenin perheen kuormassa aggrekaatin. Kiitos vaan Olli-Pekalla ja Sinille pesueineen! Leiri pystyyn ja Wagonkin vaati pikku puuhastelua eli ei aivan ehditty perjantain eka rundille. Ja sitä toista ei sitten koskaan tullutkaan....Tuli perjantaina todettua tuttuun yltiöpositiiiviseen tyyliini drag racen oleva vissiin maailman toiseksi paskin lajin. Kansantanhut on se paskin.

No, lauantaina uudet kujeet ja ilmakin oli aivan loistava. Saimme aamulla tiimiin vahvistusta kun Pertti S. hurautti mopolla paikalle. Fiilikset siis katossa ja Jukan loihtiman 5 tähden aamupalan jälkeen odottelemaan ajohommia.

Kesän eka lähtö jännittää aina mutta kaikki pelas ok ja listoilla oltiin tämän kiekan jälkeen kakkosena. (Ryhmässä ajoi 23 autoa.) Toiseen lähtöön laitettiin talvella hankitut wheelie barsit kuntoon ja transbrake käyttöön. Nappi meinas vaan jäädä viivalla pohjaan kun olen tottunut ajamaan "jarrulta".. Mukavasti kuitenkin pomppas ja apurattaatkin nappas hienosti kiinni. Jukan ja Pertin sanoin: "Kepottelu on hienoa!










Reaktio oli siis aivan mitä sattuu ja tiputtiin neljänneksi. Viimeiselle kiekalle lähdettiin luottavaisin mielien joka näkyikin hyvänä 0.010 lamppuna. Hypättiin tuloslistalla yks pykälä ylöspäin eli lajittelun kolmas sija. Ykkösenä oli Oldsmobile Star Firella ajava tyttönen. Voimalähteenä oli muuten 6.6 litrainen Duramax Diesel! Kakkosena USA:sta saakka kilpailemaan tullut Karl Ellwein. http://www.ellweinengines.com/ .Heppu ajoi '96 SS Impalaa ja siitähän sitten juttua riittikin koska meillä oli Wagonin veturina samanlainen peli.








Tai oli niissä vissiin tekniikan puolella jotain eroa... Täytyy vielä mainita, että PRO ET:ssä ajoi yksi lapsuuden sankareista eli Anders "BOSTIC" Envall. Kukapa ei muistaisi Whiplash Camaroa ja Bosticin show meininkiä asuntovaunuineen! http://www.blackout.nu/MEDIA.htm

No joo. Eipä noilla lajittelun tuloksilla ole tässä luokassa paljon merkitystä eli sunnuntaina taas uudet kurat mahassa. Eka pudotuskiekalla vastassa nuori Ida -tyttönen Valiantilla.




Ruotsissa Pro ET:ssä saa ajaa myös 15 -vuotiaat ja heidän kohdallaan aikaikkunoita on venytetty ylöspäin. Tyttärella luki ikkunassa 16.25, mulla 10.40 eli lähtövaloissa tiedossa mukava 5.85 sekunnun odotus. Voiko odottavan aika olla enää pidempi, aika pitkällä on Valiantti menossa ennenkuin pääsen itse matkaan








No, tällä kertaa vanhempi setä vei kuitenkin pidemmän korren eli Wagon jatkoon toiselle kiekalle. Vastassa tällä kertaa TSDS -sarjaa johtava Emil jolla ajokkina 11 sekunnin '66 SS Malibu. Emilillä ikkunassa 11.11, mulla samainen 10.40 eli odottelua valoissa taas tiedossa. Sehän ei ole meikäläisen paras laji eli laulukuoroon 4/100 sekunnin punavalolla. Aina se vaan jaksaa vituttaa yhtä paljon kun homma ratkeaa jo kuusella.

Eipä siinä mitään. Kello olikin tässä vaiheessa sunnuntai-iltana jotain 23.00 eli soittoa töihin että ukko ei saavu palstalle maanantai aamuna. Jäätiin vielä Jukan kanssa katselemaan muiden ajohommia ja mukavahan niitä onkin itsekin päästä ihmettelemään. Niittinä puolilta öin Lehtimäen Top Fuelilla ajama 5.64 rykäisy. Pian sen jälkeen alkoikin taas vesisade eli ajohommat seis ja pytyt jäi jakamatta.

Olen aina ollut Piteån kisan vankkumaton kannattaja, mutta tänä vuonna homma tuntui paisuneen SHRA Luleån organisaatiolle liian suureksi. Lisäksi jatkuvat sadekuurot ja vaikeat rasvaukset sotkivat aikataulut pahemman kerran. Katsojille





toki ainakin lauantai tarjosi mahtavan päivän, koska paikalla oli paljon nopeaa ja upeaa kalustoa. Meidän metsäleirissä ei nähnyt paljon muuta kuin paluutien ja miljoona sääskeä.

Mietin eilen kotiin ajellessa, että miks sitä ihminen yrittää vähillä rahoilla, huonoilla ajotaidoilla ja naurettavalla autolla rämpiä kesässä edes muutaman kisan. Tulin jälleen siihen tulokseen, että Piteån viikonloppu oli sosiaalisesa mielessä yksi tämän vuoden parhaista. Tunnelma varikolla,
kerran - pari kesässä vaihdettavat kuulumiset tuttujen kanssa ja aivan mahtava porukka omassa tiimissä ja vieraina on melkoinen voimavara ja virtalähde jatkamaan arkista elämää vielä syksylläkin.

Marjo & Niilo, ystävät ja tukijat. Kiitos ja anteeksi.

Punavalo-Pepe


Vielä muutamia lisäotoksia;


Yksi viikonlopun kruunuista oli todella kovan tason vieras, Crew Chief josta jokainen tiimi antaisi vaikka paitansa...



Joku kysyi multa töissä että mitä siellä kisoissa tehdään kun sataa. Tässä vastaus. Syödään!










Top Doorslammereita. Mats Bragin Camaron viimeistely on aivan uskomaton
Old '51 Team on palkannut kuskiksi Pro Stockista tutun Niclas Anderssonin. Kuuppa meni Piteåssa 6.2 -aikoja


Hallitseva mestari Benny Strand


Ei kommentteja: